diplomerande Skolledarutbildning
Digital (zoom)
Datum: v.34-50 (torsdagar varannan vecka)
Tid:14.00 - 16.00
Plats: Zoom
9 995 kr + moms
Under april får du 10% rabatt på kursavgiften.
â
â
Vår 20 veckor långa utbildning är skräddarsydd för dig som är rektor eller biträdande rektor i skola eller förskola, oavsett om du är ny i din position eller har många års erfarenhet.
Utbildningen syftar till att stärka din ledarförmåga och fördjupa din förståelse för din verksamhets dynamik och utveckling och fokuserar på de konkreta förmågor som präglar skolledarskapet, och därför kompletterar vår utbildning den statliga rektorsutbildningen väl.
Utbildningen tar sin utgångspunkt i det moderna samhällets ständigt föränderliga förväntningar och utmaningar samt de krav som arbetsliv, myndigheter, huvudman, medarbetare, unga och deras föräldrar ställer på skolledaren.
v.34
Introduktion
Rektorsutbildningens syfte, mål, struktur, metoder och innehåll.
â
Chefsdeklaration - den inre kompassen
Chefsdeklarationen aÌr ett av skolledarens viktiga verktyg foÌr tydlighet gentemot medarbetare, elever och foÌraÌldrar och skapar vaÌr inre kompassriktning.
â
â
â
â
Samhällsutvecklingen - det nya arbetslivet - krav på utbildning
Vilken typ av samhaÌlle kommer barnen/eleverna att moÌta och hur haÌnger det samman med skolans uppdrag om att utveckla barns kunskaper och förmågor?
Skolans uppdrag- läroplanen i teori och praktik
Balansen mellan de olika syftena/målen i laÌroplanen, som framgaÌr av kapitel 1 & 2 och det centrala innehaÌllet i kursplanerna aÌr viktig att foÌ
förstå. Fokus ligger paÌ det som inte altid saÌ laÌtt laÌter sig bedömas och saÌtts i relation till det laÌtt mätbara.
v.36
v.38
Förändring som fenomen
Hur haÌnger foÌrändring/foÌrbaÌttring ihop med vilja, motivation, progression och kaÌnslan av ”vad som aÌr möjligt”?
â
Skolledare - person & roll
Den personliga utvecklingen har stor betydelse foÌr hur du lyckas i rollen som skolledare. Vilka aÌr dina drivkrafter, styrkor och svagheter? Rollen kan du byta men det aÌr svaÌrt att byta bort dig sjaÌlv.
â
â
â
â
â
Grupputveckling 1
Hur utvecklas grupper? Vad präglar mogna och omogna grupper? Vilken betydelse har konflikter för gruppens utveckling? När och hur blir grupper som allra mest fungerande?
â
â
â
â
Grupputveckling 2
Hur anpassar du ditt ledarbeteende eller din roll som chef efter hur mogna grupper är? Hur läser du gruppens mognadsgrad? När leder du och när låter du dig ledas?
â
v.40
v.42
normer - regler - socialt klimat
Varför blir klimatet och lärandet bättre i en verksamhet som genomsyras av ett medvetet och strategiskt värdegrundsarbete istället för inkonsekventa regler för reglernas skull? Hur hänger det ihop med vår kunskapssyn?
â
â
Bilaga M - hitta och dra nytta av friutrymmet
Hur kan en alltför grund tolkning av bilaga M begränsa möjligheterna att lösa ert uppdrag? Hur hittar du friutrymmet utan att göra avkall på styrdokumentens intentioner?
Schemat - din skolas innehållsdeklaration
Schemat är ett verktyg för att dels leda och fördela arbete på din skola, men det är också din skolas pedagogiska innehållsdeklaration.
â
â
v.43
v.45
v.47
Beslutsfattande i skolans värld
För en del skolledare är beslutsfattande laddat. Hur kommer besluten tas emot? Känner sig medarbetarna delaktiga? Är beslutet det bästa för visionen och för barn och ungas lärande?
â
Att förändra en negativ kultur i skolan
Att bryta en negativ trend och skapa ett mer gynnsamt klimat handlar om en konklusion av flera delar. En del är förmågan att analysera gruppers utveckling och välja ledarbeteende, men det finns fler som är minst lika viktiga att förstå.
â
Case från en verklig huvudman
Vi tittar närmare på en skarp verksamhet och analyserar varför det ser ut som det gör, vad som eventuellt kan åtgärdas av rektor och biträdande rektorer och vad som måste till i hela styrkedjan.
â
â
v.49
babyboomers, millenials, generation x, y och z
Vad behöver vi babyboomers och millenials känna till om generation z och alpha? Hur skiljer de sig från generation x och y och varför är detta viktigt att förstå för oss som arbetar i skolan?
â
Strategisk Rekrytering och betydelsen av Drivkrafter
Hur skapar du en rekryteringsprocess som genererar ansoÌkningar som möter kompetensbehovet? En kompetensbaserad rekryteringsprocess aÌr en av din verksamhets viktigaste och mest lönsamma investering.
â
â
â
v.50
Chefsdeklaration
Vi knyter ihop säcken, slutför chefsdeklarationen för var och en av deltagarna och avslutar utbildningen med diplomering.