Rektorsakademien
Skolledarutbildning
analog / Live
Datum: 5-6 sep, 17-18 okt, 28-29 nov 2024
Tid: 9.00 - 16.00
Plats: Stockholm
21 995 kr
Under april får du 10% rabatt på kursavgiften.
â
â
Internat 1
5 sep 2024
Introduktion
Rektorsutbildningens syfte, mål, struktur, metoder och innehåll.
â
Chefsdeklaration - den inre kompassen
Chefsdeklarationen aÌr ett av skolledarens viktiga verktyg foÌr tydlighet gentemot medarbetare, elever och foÌraÌldrar och skapar vaÌr inre kompassriktning.
â
Samhällsutvecklingen - det nya arbetslivet - krav på utbildning
Vilken typ av samhaÌlle kommer barnen/eleverna att moÌta och hur haÌnger det samman med skolans uppdrag om att utveckla barns kunskaper, faÌrdigheter och foÌrmaÌgor foÌr ett funktionellt liv.
â
Skolans uppdrag- läroplanen i teori och praktik
Balansen mellan de olika syftena/maÌlen i laÌroplanen, som framgaÌr av kapitel 1 & 2 och det centrala innehaÌllet i kursplanerna aÌr viktig att foÌrstaÌ. Fokus ligger paÌ det som inte altid saÌ laÌtt laÌter sig bedoÌmas och saÌtts i relation till det laÌtt maÌtbara.
Internat 1
6 sep 2024
Förändring som fenomen
Hur haÌnger foÌraÌndring/foÌrbaÌttring ihop med vilja, motivation, progression och kaÌnslan av ”vad som aÌr moÌjligt”?
â
Skolledare - person & roll
Den personliga utvecklingen har stor betydelse foÌr hur du lyckas i rollen som skolledare. Vilka aÌr dina drivkrafter, styrkor och svagheter? Rollen kan du byta men det aÌr svaÌrt att byta bort dig sjaÌlv.
â
Normer - regler - socialt klimat
VarfoÌr blir klimatet och laÌrandet baÌttre i en verksamhet som genomsyras av ett medvetet och strategisk vaÌrdegrundsarbete i staÌllet foÌr inkonsekventa regler foÌr reglernas skull? Hur haÌnger det ihop med vaÌr kunskapssyn?
â
Situationsanpassat ledarskap och gruppens utveckling 1
Hur utvecklas grupper? Vad präglar mogna och omogna grupper? Vilken betydelse har konflikter foÌr gruppens utveckling? Vad påverkar olika gruppers foÌrmåga att gemensamt fokusera paÌ målet? NaÌr är och hur blir grupper som allra mest fungerande?
Internat 2
17 okt 2024
Situationsanpassat ledarskap och gruppens utveckling 2
Hur anpassar du ditt ledarbeteende eller roll som chef efter hur mogna grupper är? Hur läser du gruppers mognadsgrad? När leder jag jag och när låter jag mig ledas?
â
Bilaga M - hitta och dra nytta av friutrymmet
Hur kan en alltför grund tolkning av bilaga M begränsa möjligheterna att lösa ert uppdrag? Hur hittar du friutrymmet utan att göra avkall på styrdokumentens intentioner? Ett dåligt samvete hos många rektorer.
- Vi visar konkreta vägar fram som gör skillnad!
Schemat - din skolas innehållsdeklaration
Schemat är ett verktyg för att dels leda och fördela arbete på din skola, men det är också din skolas pedagogiska innehållsdeklaration. Den beskriver ganska tydligt hur väl er pedagogiska idé faktiskt genomsyrar det inre arbetet, men det stannar inte där. Att förstå lite mer om schemat och mekanismerna bakom gör att du kan se möjligheterna snarare än begränsningarna.
â
â
Internat 2
18 okt 2024
Beslutsfattande i skolans värld
För en del skolledare är beslutsfattande laddat. Hur kommer besluten tas emot? Känner sig medarbetarna delaktiga? Är beslutet det bästa för visionen och verksamhetsidén och för barn och ungas lärande?
â
Att förändra en negativ kultur i skolan
Att bryta en negativ trend och skapa ett mer gynnsamt klimat handlar
om en konklusion av flera delar. En del, som vi sett i tidigare avsnitt,
är kopplat till förmågan att analysera gruppers utveckling och välja
ledarbeteende. Men det finns också andra mekanismer som är minst
lika viktiga att förstå och att ta hänsyn till som skolledare
â
Case från en verklig huvudman
Vi tittar närmare på en skarp verksamhet och analyserar varför det ser ut som det gör, vad som eventuellt kan åtgärdas av rektor och biträdande rektor och vad som måste till i hela styrkedjan.
â
Internat 3
28 nov 2024
Kommunikation
Skolledarens foÌrmåga att kommunicera, presentera och förankra aÌr helt avgoÌrande förutsättning foÌr att kunna foÌrverkliga skolans vision, ta fram strategier och utveckla arbetsmetoder m.m. Genom att stärka denna del av ditt ledarskap kommer du att vinna mycket tid och spara energi, både åt dig själv och för dina medarbetare.
â
Svåra samtal
En utmaning för chefer är att hantera 'svåra samtal' med medarbetare
som tex drabbats av personliga tragedier eller är involverade i
konflikter. Även vardagliga pedagogiska samtal kan förbättras om lär
sig att föra dem på ett professionellt sätt.
â
Babyboomers, millenials, generation x, y, z och alpha
Vad behöver vi babyboomers och millenials känna till om generation
z och alpha? Hur skiljer de sig från generation x och y och varför är
detta viktigt att förstå för oss babyboomers som arbetar i skolan?
â
â
â
Internat 3
29 nov 2024
STRATEGISK REKRYTERING OCH BETYDELSEN AV DRIVKRAFTER
Hur skapar du en rekryteringsprocess som genererar ansökningar
som möter det faktiska kompetensbehovet? En kompetensbaserad
rekryteringsprocess är din verksamhets viktigaste och mest
lönsamma investering.
â
Chefsdeklaration
Alla deltagare presenterar sin chefsdeklaration med efterfoÌljande dialog i grupp.
â
DIPLOMERING
Deltagarna erbjuds möjlighet att på ett kreativt sätt sätta ord på
nyvunnen kunskap och förståelse inom ramen för kursinnehållet
och dessutom få det dokumenterat på ett sätt som kan användas
framgent.