Rektorsakademien Skolledarutbildning
2024
Om utbildningen
Utbildningen riktar sig till dig som är skolledare, rektor, eller biträdande rektor i skolan idag, som har lång eller kort erfarenhet, och som vill fördjupa dina kunskaper och färdigheter inom ledarskapet i skolan
Utbildningen fokuserar på din personliga ledarutveckling och tar utgångspunkt i perspektiven person, roll och organisation Det är inte nödvändigt att ha genomgått den statliga rektorsutbildningen.
Du kan välja mellan två upplägg, två varianter av utbildningen.
-
En fysisk utbildning med 3 tillfällen där vi ses sex heldagar tillsammans i Stockholm under följande datum: 5-6 sep, 17-18 okt, 28-29 nov.
-
En helt digital utbildning som omfattar 10 tillfällen (2h) varannan torsdag v.34-50 kl 14-16.
Innehåll
Innehållet fokuserar på de konkreta ledarförmågor som präglar skolledarskapet, och kompletterar därför den statliga rektorsutbildningen väl. Utbildningen har sin utgångspunkt i det moderna samhällets ständigt föränderliga förväntningar och utmaningar samt de krav som arbetsliv, myndigheter, huvudman, medarbetare, unga och deras föräldrar ställer på skolledaren.
Utbildningen bygger på en variation av kunskapsförmedling, dialog- och processbaserat lärande i grupp samt individuell reflektion, allt efter vad som passar deltagarna, innehållet och sammanhanget bäst. För att skapa maximal utbildningskvalitet så genomförs hela utbildningen fysiskt på plats, med digitala verktyg som komplement.
Under utbildningen ges deltagaren möjlighet att utveckla sin individuella ”chefsdeklaration”.
Chefsdeklarationen kommer att växa fram under hela utbildningen med målet att bli ett centralt och värdefullt verktyg i deltagarnas ledaruppdrag.
metod
Chefsdeklarationen
Om PROCESSEN
Den fysiska utbildningen är en så kallad processutbildning. Det betyder att vi fokuserar på fördjupande samtal och dialog varvat med ny input som tex nya perspektiv på det egna ledarskapet, nya kunskaper om ledning av skola/förskola, nya verktyg som stärker ledningsarbetet.
Under hela utbildningen återkommer vi till perspektiven:
Person - Roll - Organisation
Ofta fokuserar vi i skolan på att definiera rollen "skolledare" och "hur vi kan ändra organisationen", men vi glömmer nästan alltid att ta med skolledares "personliga utveckling". Rollen kan du alltid förändra, tex byta arbetsplats, och organisationen kan du alltid förändra, men personen bär du alltid med dig.
"Att stärka dig som person inom ramen för ditt ledarskap, det är vad vi brinner för som utbildningsledare".
Fredrik Svensson & Anders Härdevik, Rektorsakademien
Omdömen från våra kursdeltagare
”Det var mycket innehållsrika dagar som gav möjlighet till att reflektera över det man håller på med tillsammans med kloka kollegor. Kursledarna utmanade oss, men skapade också en trygg miljö, där vi vågade dela med oss. På några dagar spände vi över många brännande frågor kring vilka utmaningar skolan står inför, grupprocesser, rollkonflikter, förhandlingsstrategier och inte minst vad man själv brinner för och bottnar i. Om det är något jag tagit med mig så är det att försöka stanna kvar mer i dessa processer och ge mer uttryck för det i mitt ledarskap.”
Fredrik Samuelsson, rektor Bagarmossen Brotorps skolor, Stockholm Stad
”Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av utbildningen. Jag hoppades på konkreta ledarskapstips att använda i min nya roll, men att min inre verktygslåda skulle fyllas så till bredden kunde jag inte ana! För mig resulterade det i en personlig utveckling på ett mentalt plan, en förändring, ett sätt att vara och att se på saker annorlunda. Det skulle kunna beskrivas som att jag fått nya glasögon, där en helt ny värld öppnats, men det är djupare än så. Det är som att jag faktiskt förstår hur de där glasen är tillverkade - ja, till och med bågen! Jag känner mig tryggare, tydligare och säkrare i mig själv som skolledare. Det ger mersmak - jag vill ha en fortsättning”.
Linda Nordvall, biträdande rektor F-1, Skrylleängskolan utanför Lund
”Redan vid inledningen av utbildningen insåg vi att vi påbörjat en helt ny resa som ledare, inte bara som enskilda individ er utan också som grupp.
Med precision och fullständig närvaro gör kursledarna en noggrann bedömning och värderar vad gruppen såväl som individerna behöver för att fortsätta resan. Att som utbildningsledare kunna få alla deltagare modiga nog att våga utforska nya perspektiv och tankesätt kring sitt personliga ledarskap och kliva in på helt outforskad mark är en bedrift.
Utbildningen givit oss en helt ny start på en livslång fördjupning och förbättring av ledarskapet som kommer att göra avtryck både på arbetsplatsen och i livet.
Det engagemang, den styrka och det mod som kursledarna frambringar hos oss deltagare skickar oss iväg på en helt ny yrkesmässig och professionell bana, där chefsuppdraget blir mer tydligt, tryggt, inspirerande och glädjefyllt.
Att gå denna utbildning som arbetspar från samma skola är oerhört värdefullt, och det har gett oss helt ny möjligheter att reflektera tillsammans på djupet.
”
Emma Svamberg & Nina Isberg Lindblad, Biträdande rektorer Östermalmsskolan, Stockholm Stad
Om Rektorsakademien
Rektorsakademien startades 2004 av Caj Malmros och Fredrik Svensson i syfte att utveckla svensk skola genom ledarskapet. Bland annat anordnades nätverksträffar för skolledare och näringledare över hela landet och man startade en fristående skolledarutbildning, med ett innehåll som den statliga rektorsutbildningen saknade.
Rektorsakademien utbildade ca 300 skolledare i ledarskap, grupputveckling, kommunikation och samhällsutveckling. Vår f.d skolminister Lina Axelsson Kihlblom som du ser på bilden här till höger var en deltagarna på Rektorsakademien.
Det startades även många projekt, som tex ett eget förlag (2005), CheckPoint Skola (2005), Tänk Om (2006), OneEighty för hemmasittare (2006), Framtidsbyggare (2008), Teach for Sweden (2011), Skolsnack (2012), RL (2014), EdTech Sweden (2016), GamifyUs (2017), Förskola21, Skolledare21 m.fl.